Aan- en afmelden

Hoe meld ik mij aan voor publicroam?

Via de website (aanbevolen)
Ga naar aanmelden

Per SMS
SMS publicroam naar +31 970 10 260 261. Soms werkt het alleen met +31 ervoor. Je ontvangt een SMS met inloggegevens

Checklist: ik kan niet inloggen

Stap 1. Heb je een publicroam-account aangevraagd?
Ja => ga naar stap
Nee => vraag een publicroam-account aan

Stap 2. Heb je een SMS ontvangen met inloggegevens van publicroam?
Ja => ga naar stap 3
Nee => ga naar Ik heb geen SMS met inloggegevens niet ontvangen

Stap 3. Ben je eerder al verbonden geweest met een wifi-netwerk met publicroam?
Ja =>  ga naar stap 5 (dus 1 stap overslaan)
Nee => ga naar stap 4

Stap 4. Is de SMS met inloggegevens die je hebt ontvangen, minder dan 48 uur oud?
Ja => ga naar stap 5
Nee of weet niet => vraag een nieuw publicroam-account aan

Stap 5. Ben je dicht genoeg in de buurt een wifi-netwerk met publicroam?
Kijk in overzicht van wifi-netwerken op je apparaat. Daar moet het netwerk ‘publicroam’ zichtbaar zijn, met minimaal 3 sterkte-streepjes
Ja => ga naar stap 6
Nee => zorg dat je dicht in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam (zie publicroam-locaties)

Stap 6. Probeert je apparaat om zich automatisch aan te melden bij publicroam?
Ja => ga naar stap 7
Nee of weet niet => ga naar alles opnieuw instellen

Stap 7. Controleer of je de juiste wifi-instellingen hebt opgegeven
Kijk voor uitleg per toestel op hulp bij inloggen.
LET OP: gebruikersnaam en wachtwoord moeten exact overeenkomen.

Stap 8. Heb je alles geprobeerd en het werkt nog steeds niet?
Mogelijk is er een storing. Neem contact op met ons

Ik wil mijn account opzeggen en me afmelden voor publicroam

Stuur een SMS met daarin de tekst afmelden naar +31 970 10 260 261.

Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam.
Je krijgt direct een SMS met de bevestiging dat je account is beëindigd.

Hiermee trek je tevens de toestemming in voor het verwerken jouw gegevens. Wij bewaren je gegevens tot uiterlijk 6 maanden na afmelding en daarna verwijderen wij je gegevens definitief.

Wat doen jullie met mijn gegevens?

Wij slaan een beperkte hoeveelheid gegevens van je op waaronder je mobiele nummer, de eerste publicroam locatie waar je inlogt en op welke locaties je online gaat. Deze beperkte hoeveelheid gegevens gebruiken we alleen voor het zo goed mogelijk aanbieden van de dienst publicroam en voor geen enkel ander doel. Dus geen getrack, geen profiling of enige andere vorm van gebruik van je data. Wij delen je gegevens ook nooit met andere organisaties alleen als daar een wettelijk bevel aan ten grondslag ligt

Gegevens over waar jij publicroam gebruikt slaan we maximaal drie maanden op. Daarna verwijderen we deze data.

Andere data gekoppeld aan je account, verwijderen we zes maanden nadat je je acount hebt opgezegd.

Voor uitgebreide informatie wat we precies opslaan en wat we met je gegevens doen, lees hiervoor ons privacy statement

Ik heb geen SMS met inloggegevens ontvangen

De SMS met inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) ontvang je direct nadat je een account hebt aangevraagd. Afzender van de SMS is ‘publicroam’.

Geen SMS ontvangen? Kies uit de volgende opties:

Ik heb een account aangevraagd via de website
– Vraag nogmaals een account aan via het aanmeldscherm
– Controleer of je het juiste 06-nummer opgeeft. Het SMS-bericht gaat naar dit nummer.

Ik heb een account aangevraagd per SMS
– Vraag nogmaals een account aan door publicroam te SMS’en naar +31 970 10 260 261.

Krijg je een bericht dat er al een account bestaat voor dit nummer?
– Stuur een SMS met de tekst afmelden naar +31 970 10 260 261.
Doe dit met het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld. Je krijgt direct een SMS met de bevestiging dat je account is beëindigd. Vraag daarna een nieuw account aan.

Als je ondanks deze acties nog geen SMS ontvangt, neem dan contact met ons op via support@publicroam.nl of bel ons op 030 – 307 44 99

Waar kan ik mijn inloggegevens vinden?

Je inloggegevens staan in de SMS die je hebt ontvangen nadat je een account hebt aangevraagd. De SMS vind je op je smartphone in je SMS-berichten (dus niet in Whatsapp). Afzender van de SMS is ‘publicroam’.

Heb je geen SMS ontvangen? Kijk dan bij de vraag: Ik heb geen SMS met inloggegevens ontvangen.

Ik ben mijn inloggegevens kwijt

Controleer of je eerder een SMS hebt ontvangen met inloggegevens. De SMS vind je op je smartphone  in je SMS-berichten (dus niet in Whatsapp). Afzender van de SMS is ‘publicroam’.

Kun je deze SMS niet vinden?
– Stuur dan een SMS met de tekst afmelden naar +31 970 10 260 261.
Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt direct een SMS met de bevestiging dat je account is verwijderd

Vraag daarna een nieuw account
– Doe dit via het aanmeldscherm.
– Of stuur een SMS met publicroam naar +31 970 10 260 261.

Je krijgt direct een SMS met inloggegevens. Vervolgens kun je inloggen op een wifi-netwerk met publicroam.

Ik word gevraagd opnieuw mijn inloggegevens in te vullen

Controleer of je op een locatie bent waar publicroam beschikbaar is. Kijk hiervoor op https://publicroam.nl/locaties/

Ben je op een publicroam locatie, vul dan je gegevens opnieuw in.

Twijfel je of gebeurt dit vaker? Neem contact op met publicroam support via 030 – 307 44 99 of support@publicroam.nl.

Waarom moet ik binnen 48 uur inloggen op een publicroam locatie?

Als je je inloggegevens hebt ontvangen via SMS dan moet je met een apparaat binnen 48 uur inloggen op een wifi-netwerk met publicroam. Doe je dat niet dan dan verwijderen we uit veiligheidsoverwegingen je inloggegevens en vragen we je een nieuw publicroam account aan te vragen via het aanmeldscherm

Mijn mobiele nummer is gewijzigd, wat moet ik doen?

Je account is gekoppeld aan je mobiele nummer. Als je mobiel nummer wijzigt, verwijder dan het account dat is gekoppeld aan je oude mobiele nummer.

Doe dit door met je oude mobiele nummer een SMS te sturen met de tekst afmelden naar +31 970 10 260 261.

Je krijgt direct een SMS dat de opzegging bevestigt.

Meld je daarna aan met je nieuwe mobiele nummer via het aanmeldscherm

Heb je geen toegang meer tot je oude mobiele nummer? Stuur ons dan een e-mail aan support@publicroam.nl met daarin je oude mobiele nummer en je gebruikersnaam. Wij zullen het account dat gekoppeld is aan je oude mobiele nummer dan verwijderen.

Ik wil het wifi-profiel publicroam van mijn toestel verwijderen

iPhone/iPad
– Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
– Ga naar instellingen en kies wifi. Zorg dat wifi aanstaat (schuifje)
– Klik op de ‘i’ naast het netwerk publicroam
– Kies vergeet dit netwerk

Macbook/iMac
– Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
– Klik op het wifi-symbool in de bovenbalk van je Macbook/iMac.
– Kies Open netwerkvoorkeuren in het uitklapmenu
– Selecteer Wifi uit de netwerklijst (links)
– Klik op Geavanceerd (rechtsonder)
– Selecteer publicroam in de lijst met wifi-netwerken
– Klik op het min-teken (‘-‘) onder de lijst met wifi-netwerken
– Klik op OK
– Klik op Pas toe

Android
– Zorg dat je binnen bereik bent van een wifi-netwerk met publicroam
– Ga naar instellingen op je Android-toestel door op het instellingen-icoon (tandwieltje) te klikken
– Kies wifi
– Selecteer het wifi-netwerk publicroam en houd je vinger kort ingedrukt. Er verschijnt een keuzescherm.
– Kies Netwerk vergeten

Ik krijg de melding:’ Geen verbinding mogelijk met netwerk publicroam’

Controleer de kwaliteit van het wifi-netwerk.
Dit kun je zien in het overzicht van wifi-netwerken op je apparaat. Daar moet het netwerk ‘publicroam’ zichtbaar zijn, met minimaal 3 sterkte-streepjes. Bij slechte ontvangst kan de foutmelding regelmatig terugkeren.

Controleer of je je gebruikersnaam en wachtwoord (zie SMS) juist hebt overgenomen
Voer de gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw in en zorg dat je het precies overneemt zoals ze in de SMS staan.

Blijft de melding terugkeren? Verwijder dan het netwerk publicroam van je toestel en meld je opnieuw aan. Lees hier hoe je dat doet.

Ik wil mijn wachtwoord wijzigen

Op dit moment kun je je wachtwoord niet wijzigen. Dat hoeft ook niet omdat je na het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord, overal automatisch online gaat en je je wachtwoord daarna niet opnieuw hoeft in te voeren.

Ik wil publicroam opnieuw instellen

Stuur een SMS met daarin de tekst afmelden naar +31 970 10 260 261. Doe dit vanaf het 06-nummer waarmee je je eerder hebt aangemeld voor publicroam. Je krijgt direct een SMS met de bevestiging dat je account is beëindigd

Verwijder het wifi-profiel publicroam van je toestel. Klik hier hoe je dat moet doen. Vraag een nieuw account aan via het aanmeldscherm

Hiermee trek je tevens de toestemming in voor het verwerken jouw gegevens. Wij bewaren je gegevens tot uiterlijk 6 maanden na afmelding en daarna verwijderen wij je gegevens definitief.

Mag ik mijn publicroam account delen met iemand anders?

Nee! Je account is persoonlijk en gekoppeld aan jouw mobiele nummer. Je mag je gegevens niet delen met anderen. Mocht blijken dat je je account wel deelt dan sluiten wij je account af.

Kan ik mijn publicroam account op meerdere apparaten gebruiken?

Ja! Je mag je account op meerdere apparaten gebruiken, zolang jij ze in beheer hebt.

Certificaten

Waarom werkt publicroam met certificaten?

Publicroam beveiligt gastwifi via certificaten. Dit voorkomt dat gebruikersnamen of dataverkeer onderschept worden door kwaadwillenden. Met behulp van certificaten wordt de authenticiteit van een publicroam-gastnetwerk vastgesteld. Op die manier verbindt jouw apparaat automatisch met elk gastnetwerk dat deelneemt aan publicroam (en niet met andere netwerken). Als je de eerste keer inlogt op publicroam moet je op bepaalde apparaten (zoals iOS en Windows) een certificaat accepteren. Op andere apparaten (Android) moet je het certificaat zelf installeren.

Waaraan kan ik het certificaat van publicroam herkennen?

Op 24 maart 2021 09.00 uur is het certificaat vernieuwd.
Je herkent het certificaat aan:
Naam: publicroam.nl
Eigenaar: Publicroam BV
Verstrekt door: Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA
Verloopt op: 20-03-2022 00:59:59
serienummer (onderwerp): 70318433
serienummer (verstrekker), eindigt op: D4 4C

Het certificaat op een Android 10 of lager plaatsen

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties
Stap 1: Open deze link op je Android-toestel: https://publicroam.nl/cer/pr-nl2.cer.
Stap 2: Je komt in het scherm ‘Certificaatnaam’. Doe het volgende:
Type als certificaatnaam in: publicroam
Daaronder kies je: Wi-Fi (bij ‘Gebruikt gedurende’)
Krijg je een melding over schermvergrendeling? Klik dan OK en stel dit in.
Stap 3: Ga op je Android-toestel naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies wifi
Stap 4: Kies het wifi-netwerk publicroam en houd je vinger kort ingedrukt. Er verschijnt een keuzescherm.
Stap 5: Kies Netwerkinstellingen beheren. Krijg je deze keuze niet? Kies dan ‘Netwerk negeren’ en selecteer het wifi-netwerk publicroam
Stap 6: Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):
EAP-methode: PEAP
Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
CA-certificaat: selecteer publicroam en klik op opslaan*
Identiteit: Gebruikersnaam (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)
Anonieme identiteit: Leeg laten
Wachtwoord: Wachtwoord (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)
Stap 7: Klik op verbinden
Je account is nu actief mét certificaat
—–
*Krijg je deze keuze niet? Dan is er mogelijk iets misgegaan met de installatie van het certificaat. Ga terug naar Stap 1. Lukt dat niet of heb je geen tijd, kies dan voor  Niet valideren of Niet-gespecificeerd. Als je daarbij de melding krijgt ‘Geen certificaat opgegeven, uw verbinding is niet privé’, dan werkt publicroam wel. Wees alert als je ooit gevraagd wordt om je inloggegevens opnieuw in te voeren; doe dat alleen op een publicroam-locatie. We raden aan om later alsnog te proberen om het certificaat te installeren.

Het certificaat installeren op Android 11

LET OP: Dit is alleen voor Android 11. Kijk hier hoe je op andere Android-versies het certificaat installeert

Zorg dat je in de buurt bent van een wifi-netwerk met publicroam. Zie publicroam-locaties

Stap 1: Open deze link op je Android 11 toestel: https://publicroam.nl/cer/pr-nl2.cer.
Stap 2: Ga op je Android 11 toestel naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies Beveiliging en dan Geavanceerd
Stap 3: Kies Versleuteling van gegevens dan Een certificaat installeren.
Stap 4: Kies CA-certificaat. Je kunt de melding krijgen ’Je gegevens zijn niet privé’, kies dan ’Toch installeren’. Verifieer je identiteit daarna met je vingerafdruk of met een patroon. Kies het bestand pr-nl2.cer. Daarna is je certificaat geïnstalleerd.
Stap 5: Ga opnieuw naar instellingen (via het tandwiel-icoon). Kies Wifi en klik dan op het tandwieltje naast het wifi-netwerk publicroam.
Stap 6: Kies bovenin het scherm het pennetje om te bewerken. Kies de volgende instellingen (scroll naar onder):
EAP-methode: PEAP
Verificatie Fase 2: MSCHAPv2
Online certificaatstatus: selecteer Certificaatstatus opvragen en klik op opslaan*
Identiteit: Gebruikersnaam (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)
Anonieme identiteit: Leeg laten
Wachtwoord: Wachtwoord (eerder al opgegeven, of zie SMS van publicroam)
Stap 7: Klik op verbinden
Je account is nu actief mét certificaat
—–
*Krijg je deze keuze niet? Dan is er mogelijk iets misgegaan met de installatie van het certificaat. Ga terug naar Stap 1. Lukt dat niet of heb je geen tijd, kies dan voor Niet valideren of Niet-gespecificeerd. Als je daarbij de melding krijgt ‘Geen certificaat opgegeven, uw verbinding is niet privé’, dan werkt publicroam wel. Wees alert als je ooit gevraagd wordt om je inloggegevens opnieuw in te voeren; doe dat alleen op een publicroam-locatie. We raden aan om later alsnog te proberen om het certificaat te installeren.

Ik word gevraagd een (nieuw) certificaat te accepteren. Klopt dat?

Ja. Publicroam beveiligt gastwifi via certificaten.
Als je de eerste keer inlogt moet je op bepaalde apparaten (zoals iOS en Windows) een certificaat accepteren. Als je de stappen volgt zoals beschreven bij hulp bij inloggen, dan hoef je verder niks te doen.
Soms kan het voorkomen dat je opnieuw gevraagd wordt het certificaat te accepteren. Check dan of je op een publicroam-locatie bent. Controleer het certificaat en accepteer het.
Je herkent het certificaat aan:
Naam: publicroam.nl
Eigenaar: Publicroam BV
Verstrekt door: Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA
Verloopt op: 20-03-2022 00:59:59
serienummer (onderwerp): 70318433
serienummer (verstrekker), eindigt op: D4 4C

Waar kan ik het Android certificaat downloaden?

Je kunt het certificaat downloaden via deze link: https://publicroam.nl/cer/pr-nl2.cer

Mijn apparaat kan het certificaat niet accepteren

Publicroam beveiligt gastwifi via een certificaat. De meeste apparaten bieden de mogelijkheid om het certificaat direct bij aanmelding te accepteren (o.a. iPhone, iPad, Macbook, Windows). Op Android-apparaten moet je het certificaat zelf installeren.
Als je het certificaat niet kunt accepteren dan werkt publicroam wel. Publicroam is dan nog steeds veiliger dan openbare wifi-netwerken die werken zonder wachtwoord of met een gedeeld wachtwoord. Wees echter wel alert als je gevraagd wordt om je apparaat opnieuw aan te melden, doe dat alleen op een publicroam-locatie.

Wat moet ik doen als het certificaat wijzigt?

Op 24 maart 2021 09.00 uur is het beveiligingscertificaat van publicroam vernieuwd. Wat moet je doen?
Heb je al een publicroam-account?
Dan word je automatisch gevraagd een nieuw certificaat te accepteren zodra je inlogt op een publicroam-gastnetwerk. Dit is éénmalig. Overige instellingen blijven ongewijzigd.
Android. Heb je een Android-toestel? Dan raden we aan om het certificaat zelf installeren.
Heb je nog geen publicroam-account?
Volg dan de inlogprocedure voor jouw toestel. Zie hulp bij inloggen.
Hoe herken je het certificaat?
Naam: publicroam.nl
Eigenaar: Publicroam BV
Verstrekt door: Sectigo RSA Extended Validation Secure Server CA
Verloopt op: 20-03-2022 00:59:59
serienummer (onderwerp): 70318433
serienummer (verstrekker), eindigt op: D4 4C

Andere onderwerpen

Ik wil weten wat jullie van mij hebben geregistreerd

Stuur ons een email met daarin je mobiele nummer en je gebruikersnaam met daarin de vraag dat je wil weten wat wij van je geregistreerd hebben. Over het algemeen sturen wij je binnen twee weken de gegevens waar je om hebt gevraagd. Wij kunnen je wel vragen om je identiteit te bevestigen. Je kunt een email sturen naar support@publicroam.nl.

Waar vind ik de gebruikersvoorwaarden en het privacy statement

Kijk hier voor de actuele gebruiksvoorwaarden en het privacy statement

Wat zijn recente wijzigingen in de gebruiksvoorwaarden en het privacy statement

Ingangsdatum 4 maart 2021
Privacy Statement: Toevoeging van paragraaf ‘Publicoam en privacy’ waarin het beleid voor het verwerken en beveiligen van persoonsgegevens wordt uitgelegd.
Privacy Statement: Toevoeging dat nadere afspraken van gastorganisaties over verwerking van gegevens altijd in lijn moeten zijn met het beleid van publicroam voor het verwerken en beveiligen van persoonsgegevens.
Ingangsdatum 12 januari 2021
Gebruiksvoorwaarden: Toevoeging dat een account ook aangevraagd en opgezegd kan worden via de mobiele app van publicroam
Gebruiksvoorwaarden: Toevoeging dat gastorganisaties ten opzichte van gebruikers een beroep kunnen doen op de gebruiksvoorwaarden.
Gebruiksvoorwaarden: Verwijderd dat je alleen gebruik maken van de dienst met een apparaat met een vast MAC-adres.
Privacy Statement: Toevoeging dat een publicroam-account wordt verwijderd wanneer gedurende 12 maanden geen gebruik gemaakt wordt van publicroam.
Privacy Statement: Toevoeging over verwerking van gegevens voor het versturen van serviceberichten en nieuwsbrieven.
Privacy Statement: Toevoeging dat gastorganisaties in een eigen privacyverklaring nadere uitleg kunnen geven over de wijze waarop zij gegevens verwerken binnen de kaders van het Privacy Statement.

Staat het antwoord op je vraag er niet bij? mail ons dan je vraag

     Je naam

     Je e-mailadres

     Bericht